:: TETAMU KESAYANGAN ::

Sunday 30 October 2011

:: 1WORLD DIRHAM ::

assalamualaikum...entry sebelum ni aku ada share sikit pasal SILVER so kali ni aku nak cerita pasal 1WORLD DIRHAM. 

10 Dirham perak penempaan bulat perak pertama di dunia . Dirham dengan mampatan 0.99999, yang 100 kali lebih baik daripada yang lain.

Menghasilkan perak dunia yang paling tulen di samping melindungi alam sekitar. Dibuat daripada bijih mentah dan mineral padat, menghasilkan tiada cecair, pepejal atau pencemaran atmosfera.
Spesifikasi Teknikal
 
Aloi: Extra Fine Silver Pure 0.99999

Minimum Berat Kasar: 29.75 gram

Diameter: 38.9 milimeter

Ketebalan: 2.4 milimeter
 

 
dengan kemasan bukti seperti, duit syiling Triple dan terkandung dalam meterai plastik, bahagian depan 1 World 10 Dirham duit syiling telah diilhamkan oleh kedua-dua reka bentuk tradisional Islam geometri dan inti "mesej keamanan ",satu fenomena metafizikal semula jadi pertama kali ditemui oleh Dr Masaru Emoto.

Reka bentuk geometri keseluruhan bentuk seni Islam yang diberikan dalam format kontemporari untuk membawa konsep kuno Dirham fizikal kepada dunia moden ini. Pautan yang mengedarkan duit syiling mewakili ideologi orang-orang yang masing-masing hidup dengan kepercayaan mereka sendiri, sementara masih berkongsi dunia dengan aman dan damai walaupun kepelbagaian mereka.

Reka bentuk pusat ciri-ciri "Bismillahirrahmanirrahim" dalam kaligrafi Arab diolah yang bermaksud "Dengan Nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani", dengan setiap surah al-Quran bermula. Di tengah-tengah ini kemudian seimbang dengan tarikh penempaan duit syiling (2011) dalam bahasa Arab.
 
 
Reka bentuk sebaliknya ditinggalkan tulen dan rapi untuk pembawa duit syiling untuk menghargai kejelasan yang jarang berlaku dan kemasan seperti bukti yang berbeza dengan reka bentuk yang luar biasa rumit geometri muka depan.
 
Muka hadapan yang membawa angka '10 'Dirham, diterjemahkan dengan Bulan Bulan Sabit & Bintang yang telah menjadi wakil yang diterima sebagai simbolik Islam.



Perkataan "1 WORLD- MAY PEACE BE UPON OUR PLANET" yang ditulis dalam bahasa Inggeris untuk merapatkan jurang bahasa, yang membolehkan penduduk memahami mesej penting ini. Adalah diharapkan bahawa sebagai setiap kali syiling ini berubah tangan, mesej ini  boleh dipindahkan dari satu manusia yang lain.

Pusat reka bentuk syiling ini adalah mesej yang mendasari bahawa dunia akan meletakkan amanah dalam logam berharga seperti emas (Dinar) dan perak (Dirham), yang telah mengekalkan nilai intrinsik selama lebih 1,400 tahun.

"" Each 1 WORLD 10 DIRHAM round is individually boxed and all 10,000 pieces will be accompanied by a certificate booklet and a serial number to ensure that the Dirham will be highly sought after by numismatic collectors across the World. ""
 
hurm menarik kan...jom kita beli sama2....ok jumpa di entry lain...
 
 

1 comment:

  1. Saya ada 3 keping nak jual 1world silver dirham 2011 ni,siap kotak,certificate,beg skali...ada yg berminat tak?
    email: azmii.penang@gmail.com

    ReplyDelete