:: TETAMU KESAYANGAN ::

Tuesday 8 May 2012

:: RED VELVET ::

ASSALAMUALAIKUM KORANG....

dah lama rasa tak menghupdate belog ni...penuh sawang bagai...bila ada mood bahan plak tak ada...huhuhuu....

kali ni nak share pengalaman buat kek, baru 1st time buat...aku ni al kisahnye trauma buat kek ni sebab masa zaman2 sekolah belajar buat kek ni memang fail la...pastu cepat putus asa...tp ye la zaman berubah masa berubah tiba2 keinginan nak buat kek tu datang balik bila dah tua-tua ni...[tua la sgt...] try la buat...

serius aku memang kosong bab2 bahan2 kek ni...apebenda n nak beli kat mana pun tak tau...tapi keinginan mengatasi segalanya aku pun usaha la bertanya sana dan sini dan akhirnya dapat then aku try...1st time mencari nama2 kek yg pelik dan belajar perlahan2 aku tau rupanya aku ni banyak dah tertinggal...1st tanya org kek yg famous sekarang ape ramai bg jawapan red velvet....atau baldu merah...huh sudah mana plak la nk cari contoh kek ni...hah !!! aku google la [ tq cik google ] dapatla tgk rupa kek tu...oooo kek tu warna merah rupanya...bila search resepi mak ai susahnya... [ bukan ape xpaham bahan2 tu pelik2 dan tak pernah dengar ] dah mula nak rasa putus harapan dah...tiba-tiba melalui FB aku kenal sorang kakak ni jual tepung kek segera n dalam albumnya tu siap tunjuk cara nak buat...terpandangla aku akn tepung kek red velvet tu...ape lagi order la tepung tu...untuk pengetahuan korang aku ni buat kek memang bolehla tp bab makan kek tu ada kureng sket...tp aku suka masak sbb suka tgk org makan masakan kita...puas rasanya kenyangkan orang ni...

ok ni part beli bahan pulak...mula2 tu memang peningla nak mencari maklumlah tak biasa, lagi satu tak tau tempat yg murah nak beli bahan2 tu...xpelah for the 1st time tryla dulu kan...sambil cari bahan sambil call kakak yang jual tepung tu tanya dia kalau tak ada jenama ini boleh guna jenama ape dan mcm2la aku tanya...aku balik dan try...hurm keterujaan datang bila tgk adunan kek tu jadi merah...huhuhu...hasil tak tahu lagi mcm mana...ALHAMDULILLAH hasilnya sgt awesome...belajar dengan guru yang betul , bagusla hasilnya...kek yang dah siap tu aku sedekah pada jiran2 dan kawan2 untuk dapatkan komen dan alhamdulillah semua kata ok...PRACTICE MAKE PERFECT...TIBA2 dapatla ilham nak menjual pulak tapi aku ni bukanlah pakar, sikit2 tu boleh la...

ok kat sini aku share gambar [ gambar je lah nak kek kena datang umah ] heheheheh... 2 kek red velvet yg pernah ditempah oleh kawan2 aku...


ni 1st kek rv aku yang ditempah oleh kak farah dari sepang...biasa je kan?


ni 2nd kek rv yang ditempah dari seorang budak lepasan SPM  untuk makan-makan je [ deco tu by request ]



cukuplah 2 keping je gambar ye...heheheh...hope enjoy dgn entry kali ni...see ya !!!




2 comments:

  1. kenapa dia tak warna merah?

    jemput singgah:
    http://sukacakapsorang.blogspot.com/2012/05/my-nestle-incredible-story.html

    ReplyDelete
  2. tak nampak warna merah sebab ada topping nye...klu potong dalamnye merah...hehehehe

    ReplyDelete