:: TETAMU KESAYANGAN ::

Sunday 31 July 2011

:: ORANG JEPUN DATANG RUMAH :::

Assalamualaikum korang...hari ni 1st day kita berpuasa...harap2 sempurna puasa kita yerk....

30 JULAI 2011 jam 9.40 malam rumah aku dikunjungi tetamu jauh nun dari JEPUN...ni org JEPUN betul tau bukan org JEPUN tiruan...al-kisahnya mcm ni, tahun lepas adik lelaki aku ke JEPUN atas tiket company dia...dekat 2 minggu jugaklah dia dekat sana...dia pergi lebih kurang bawa misi negara la memperkenalkan budaya dan tradisi MALAYSIA...so dalam tempoh 2 minggu tu dia duduk dengan satu keluarga JEPUN...adik aku ni kira bertuahla sebab keluarga angkat dia tu muda, sophistikated [ eh betul ke eja ni, lantaklah korang paham kan hihihihi ] berpendidikan dan bekerjaya bagus.....

mungkin kerana hubungan yang terbina masa adik aku kat sana so dorang pun mungkin rasa selesa dengan adik aku tu membuatkan dorang terpanggil untuk datang ke MALAYSIA....dulu masa kat sana adik aku jadi VVIP so bila dorang dtg sini diorang lah pulak VVIP...

dorang datang sini dengan AIR ASIA transit di BANGKOK tp flight delay 4jam di sana....hari JUMAAT sampai KL n SABTU pagi tu adik lelaki aku tu dah memulakan tugas bw dorang bersiar2 n shopping...sebenarnya hajat dorang nak datang rumah AHAD malam tapi memandangkan AHAD malam tu TERAWIH pertama so terpaksalah adik aku tu ubah jadual kepada SABTU malam....


ni aku perkenalkan keluarga SHIGEY ......anak dorang sorang je namanya NANAKO umur 7 tahun.....malam tu menu bihun sup, satay , murtabak , akok , putu piring , karipap n teh o....bykkan....ye lah nak bg org luar rasa makanan kat negara kita.... dalam byk2 makanan dorang enjoy makan SATAY n BIHUN SUP.... bertambah2 makan....

masa makan sambil lah sembang2 , ye lah melayan tetamu kan...lepas tu aku dpt souvenir dr dorang....yippppiiiii sonok2.....tp malangnya aku takla ambik gambar souvenir dorang bg tu....heheheheh...ok dah adat kita org memberi kita merasakan, tp keluarga aku ni jenis klu org bg kita mesti balas balik so apa yg ada je la bagi...SHIGEY ayah bagi kain pelekat, YUKO ayah bagi kain batik n NANAKO ayah bagi tuala muka.....punyala excited dorang ni sampai tak sabar2 nak mencuba so korang tgk jelah gambar ni....


xsabar2 kan tgk tu jadi akulah kena ajar camaner nak pakai kain batik tu....YUKO siap tanya boleh ke dia pakai kain batik tu masa nak pergi masjid PUTRAJAYA esoknya....so aku cakap xperlu sebab kat sana dorang akan diberi jubah...tp pakaian perlu in proper way lah...no skirt , no shorts...n dia pun paham...

aku cerita sketla pasal YUKO ni , dia tak pandai sgt berbahasa inggeris sama lah mcm aku boleh la tp mild je la....dia byk cakap bahasa jepun so husband dia bantu la sikit2....tp dia tetap cuba cakap inggeris....dan yang aku tabik spring dorang ni, rajin bertanya n nak belajar byk jugaklah perkataan bahasa melayu yg aku ajar dan dorang mudah ingat ..... =) , YUKO ni bekerja sebagai penterjemah bahasa GERMAN ke JEPUN....klu cakap GERMAN memang macam air la org kata....n dia bekerja dengan KERAJAAN JEPUN...

husbank dia SHIGEY aku tak tanya pulak keje ape cuma tahu umur dia 41 tahun...tapi husband dia byk tau pasal islam apa yg boleh ape yang tak boleh dalam ISLAM n dia jugak bercakap pasal RAMADHAN n raya....

sebelum dorang balik tu dorang nak bergambar ngan kami sekeluarga....so snap snap....


 kebetulan  abang kepada abg ipar aku datang sebab tengok anak dia tamat latihan di PORT DICKSON so mak pun jemputlah sekali datang rumah....orng JEPUN tu pun excited tgk our big family...

last word dorang, klu ke MALAYSIA dorang akan datang ke rumah kami lagi sebab BIHUN SUP yang mak masak memang sedap sangat.....hehehehehehe....ok sebelum dorang naik kereta untuk balik ke hotel aku sempat bergambar ngan NANAKO....


inilah satu2nya anak dorang...NANAKO....dia ni tak pandai berbahasa inggeris so mak n ayah dia jadi translator untuk dia....ok korang sampai sini dulu erk....daaaaaaaaaaaa

No comments:

Post a Comment