:: TETAMU KESAYANGAN ::

Tuesday 26 July 2011

:: KHIDMAT MASYARAKAT : ZOO NEGARA ::

Assalamualaikum, korang sihat ke? dah lama rasanya tak buat entry, al-bz la , ni ada lg kisah yg aku nk share ngan korang sumer...harap korang tak jemu la bc penulisan aku yang ala kadar jer....

Gini kisahnye, 24 JULAI 2011 lepas aku, SITI n K.ATI terlibat dengan aktiviti kemasyarakatan di ZOO NEGARA..dlm bahasa inggerisnya volunteer...sj mengisi masa terluang...actually ramai lg member yg daftar tp last minit ada yg cancel atas sebab2 tertentu...tak kisahla tu kan nk buat camaner...

Seawal jam 7 pagi aku dah terpacak dekat ZOO NEGARA bersama dengan SITI n kak ATI, tungu punya tunggu punya tunggu BAS MSU tak jugak kunjung tiba...Actually kitorang ni join program budak2 MSU, dlm jadual perlu berkumpul jam 7.15 pg untuk pendaftaran tp hampeh sampai jam 8 pagi masih tak nmpak batang idung bas....erm tp tawakal je lah kitorang pun berjalan lah ke pintu utama opis jeng jeng jeng ternampak lah org yg pakai bj sama hah apelh tanyelah nama dia...okeyh betul, rupanya dia pun tunggu budak2 MSU tu...pihak ZOO dah tak boleh tunggu sbb kena ikut timing...so mana yang ada tu beratur dulu n dgr taklimat ringkas sebelum dibahagi2 kan kepada seksyan masing2...

kami bertiga dan ada 2 org kumbang lg bersama so untuk seksyan kami, kami berlima...incharge kami namanya FITRI [ nanti kita tgk gmbr dia yerk ] pun bwlah kami ni ke seksyen adalah dalam 10 minit berjalan kami di bawa masuk ke satu kawasan yg dipagari dengan kayu kayan...mula2 tu cemas jugaklah tempat ape ni...

hah dah nmpak dah...YA ALLAH besarnyaaaaaaaaaaaaaaa, tak pernah tengok besar tu, apedia tu erk??? hehehheh, badak sumbu a.k.a RHINO, besar giler korang....dalam hati masa tu dah dup dap dup dap...alahai kena buat ape lah pulak ni kan...erm kandang kedua nampak zirafah...waaaaaaaa tingginyaaaaaaaaaaa!!!! [ mcm jakun kan - lain tau klu kita tgk dekat2 compare dengan tgk masa jalan2 kat zoo ] tempat yg kitorang masuk ni adalah tempat dimana binatang2 ini di simpan selepas abis waktu dipamerkan...

okeyh tak mau panjang2 sgt cerita nanti korang boring plak, okeyh sementara menunggu dibahagikan tugas kitorang ni masuk pejabat kecil kat situ simpan beg n mula pilih boot ala boot mcm pua chu kang tu , adohai 1st time merasa pakai boot tu, kelakar pun ada, masa tu dah dgr mcm2 bunyi dah, ada yg nmpk tanduk, eh ape tu ape tu, aduhai dah mcm2 dah dalam kepala....ape pun redha je lah sbb ni salah satu sumbangan aku pada binatang2 ni semua...charity !!!!

dalam dok berfikir2 tu keluar KEEPER nama dia MAMAT muda lg beb br 20 umur dia...dia bg tugas bersihkan buangan haiwan dan basuh kandang, aku mula2 mcm nk tolak je tp ape guna datang klu memilih kerja kan, at least aku ada pengalaman baru...okeylah aku pun sahut cabaran, kak ati n SITI ditugaskan bersihkan kandang ZIRAFAH...aku n sorang lg member entah ape entah nama dia [ boleh pulak aku sembang tp lupa tanya nama ] cuci kandang zebra, interlok, oryx, rusa, ostrich....kandang yg pertama bukan2 je adohai baunyer, tahan je lah, aku pun mula menyapu sisa buangan tu n kumpulkan setempat sampailah ke kandang yang ke 8....okey sementara  tunggu tugas berikutnya aku pun tgklah haiwan2 yang disimpan, MAMAT tu dia tgh kutip sisa buangan tu masuk dlm tong untuk dijual kepada pembuat baja....mula2 tu geli la jugak nk buat keje kan tp lama2 tu seronok, aku pun dah mula selesa ngan keje aku tu....

Malangnya masa buat kerja tak boleh ambik gambar...TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI...sob sob...
Tugas kedua aku basuh kandang pulak, sambil MAMAT td curah air aku n kumbang tu pulak berus lantai tu untuk buang lebihan2 buangan haiwan2 tu semua....ta daaaaaaaaaa dah bersih dah....seronok sgt tau sebenarnya, sambil buat kerja tu sambil borak pasal gelagat dan peel binatang2 yg ada kat situ...dalam hati berkata oh rupanya byk yang aku tak tau....dapat ilmu dapat pengalaman baru...ENJOY !!!!

Lepas bersihkan semua lapan2 kandang aku dah boleh rehat, so kitorang bertiga ni pglah mencari mkn, lapo lah katakan dr pg tak mkn ape lg tau, masa tu jam dah menunjukkan pukul 10.40 pagi...

nilah gmbr kitorang time mkn, gmbar yang atas sekali tu senarai harga makan yg kitorang byr sebagai staff zoo negara ...untuk sehari tu je...

Lepas makan masuk balik tugas tp sambil berjalan nak masuk seksyen tu sempatlah kitorang ni bergambar walaupun muka tu penat heheheheh....bila lg nk bergambar kan....korang tgklah ye serba sedikit gmbr yg aku nk share ni....


heheheh...ni lah serba sikit gmbr kitorang sepanjang perjalanan nak masuk ke seksyen

Kitorang sampai balik ke seksyen dalam jam 12.20tghari, KEEPER kata jam 2 baru mula...adus klu tau tadi dah merewang2 seluruh zoo, tgk hari pun gelap so kitorang lepak je lah kat dalam opis...sok sek sok sek tgk2 jam dah kul 2.15 tak de pun orang pggl lagi...takpelah kitorang standby je lah dekat 2.30 petang brlah nmpak batang idung keeper...so time ni time paling excited nak bagi makan....penatlah nak cerita panjang2, korang tgk jelah gambar2 kat bawah ni yerk...

okeyh ikutkan byk gambar nk share ngan korang sumer tp terlalu byklah...klu korang nk tgk gmbar2 lain boleh la pg kat fb aku jer yerk....oklah korang sampai sini dulu yer...daaaa

No comments:

Post a Comment