:: TETAMU KESAYANGAN ::

Wednesday 16 May 2012

:: Kek Karamel ::

assalamaualaikum semua...macam ni la aku ni klu ada mood ada idea ada bahan sehari tu berkali2 update entry...lagipun kebosanan ni , ramai tak ada, ada yang cuti ada yg off....sambil online sambil cari bahan...

dalam bulan JAN atau FEB aku balik kg...ofcoz PENANG...dah balik kg tu biasalah adat kita menziarah yang sakit, yang tua, yang dah lama tak jumpa untuk merapatkan silaturahim selain bertanya khabar...almaklumlah nak balik dah la susah bila balik tu aktiviti menziarah ni memang penuh la hampir setiap hari....[macam takde kena mengena plak dengan tajuk kan...heheheh ] ada la kejap ye belum sampai lagi time nye...

al kisahnya aku n family ziarah pak ngah aku a.k.a abg kepada mak aku...dekat je ngan umah arwah tok wan...selalu aku jalan kaki merentasi sawah padi yang masa tu sedang menguning tapi kali ni kudrat mak ayah dah tak kuat lagipun penat dalam perjalanan lebih kurang 12jam dalam kereta sebab sesak gilerrrrrrr...jadi aku bawala mereka tu dgn kereta...

macam biasa sampai je salam la kan ofcoz, aku tgk pak ngah aku tu dah tak macam dulu...semakin uzur...duduk je kat kerusi dia tu lah...mak ayah aku ni sembang...aku ngan adik aku ape lagi ke dapur la ...opssss jgn salah faham erk bukan tolong buat air tp kalau korang nak tau umah pak ngah aku ni panjang ke belakang, belakang umah dia tu sawah padi n tanah luas la jugak...dulu masa dia sihat macam2 dia buat, bela ayam, kolam ikan, ladang cili skrg semua tu dah tak ada, so kaedahnya kitorang pg ke dapur tu nak lepak ngan anak pak ngahla yang mana muda dari aku lagi...kebetulan masa melalui rumah tengah sebelum sampai ke pintu dapur aku mula bau sesuatu...erm KEKKKKKKKKKKKK....makin laju langkah aku....

wahhhhhh !!! excited aku tgk kek tu...korang nak tengok ??? jom aku kongsi kan kek yg adik sepupu aku buat...

 inila dia hasilnya...adik sepupu aku buat katanya kawan tempah untuk hantaran pertunangan...menarik kan kek ni...inilah kek karamel...

over excited dah aku ni, risikla resepi jeng jeng , dia pun bgla aku bc mak aiiiiiiiiiiii macam susah je nak buat, panjang lak tu...dtgla malas aku tu nk salin2 aku pun snap je gambar...huhuhuhu....nmpk sgt malas kan...sambil tu sembang ngan dia ape pantang, ape yg boleh ape yang tak boleh so dptlah beberapa tips n simpan baik2 dalam kocek suar jeans...hohohohho....then lepas sembang tu aku pun tinggalkan dia lah sebab byk jugak tempahan tu, masa aku sampai tu 2 dah siap 1 dalam oven tapi dalam mangkuk aku nmpk ade lagi adunan maknanya ada lg yang belum siap...jadi tak nak ganggu aku g ke sawah ngan adik aku bukan nak menampi padi tp bergambar .....

setelah sekian lama aku simpan resepi tu sampaila satu ketika ketika melayari fb ternampak satu page yang menjual tepung kek, setelah baca faham dan berkomunikasi dengan tuan punya page jadi aku ambil keputusan untuk beli tepung kek tu...cuba punya cuba punya cuba aku semakin excited untuk buat kek...sekarang ada la order sikit2...maklumla aku ni amatur mana pernah belajar secara sah pun semua melalui guru2 online....

ok berbalik kepada kek karamel, al kisah kalau korang nak tau umah aku tak ada pembakar, aku cuma guna pengukus sahaja , disebabkan hati ni membuak2 nak buat jugak kek karamel ni aku usaha mencari adunan tepung yang membolehkan untuk aku mengukus kek karamel ni akhirnya aku jumpa di Premix flour Classiquebonda yang mana tepung2 yang dijual ni boleh dibakar atau kukus....senyum dah aku...

so baru2 ni aku try buat...hasilnya....erm korang tgklah gambar kat bawah ni ye....

ni lah kek karamel yang aku buat sendiri....aku buat untuk sekilo tapi bahagi 2 so kecik la sket dari asalnye , tapi xpe senang nak potong n makan...next...


inilah dia bila sudah di potong...sangat gebu keknya...xberapa nampak erk? kejap nak close up...


inilah dia rupanya...mungkin xperfect tapi for the 1st time oklah...

jadi kek karamel yang banyak ni aku bawa ke kelas untuk dinikmati bersama kawan2 dan mendapat komen yang mereka sangat suka sbb kurang manis dan kek sgt gebu...so kredit kepada tok guru yang mengajar saya pantang larang pembuatan kek karamel ini...oooooooo lupa nak bgtau kek karamel ni aku kukus...huhuhuhuhuhu....

kalau korang nak cuba sendiri tepung kek ni aku ada jual siap cara nak buat lagi....calling2 ye...

c u next entry...



No comments:

Post a Comment